Er is een oplossing in de maak om het sluipverkeer en zwaar verkeer uit de dorpskern van Stokrooie te houden. De rechtstreekse aansluiting op de hogere kanaalbrug moet de oplossing bieden.
Nieuwe kanaalbrug
In augustus 2019 zal de nieuwe, hogere brug over het Albertkanaal in Stokrooie klaar zijn. Dan wordt daar ook een nieuwe weg aan gekoppeld worden om het centrum van Stokrooie van een pak verkeer
te ontlasten. Ter hoogte van de bedrijven Baldewijns en Van Helmont komt ook een nieuwe laad- en loskade om het watergebonden goederenvervoer te vereenvoudigen. Tussen de Berkerwinningstraat en
de nieuwe weg moet een groene talud de lawaaihinder voor de buurt tot een minimum beperken.
Buren optimistisch
“Eindelijk”, klinkt het bij de buren. “Voor het hart van Stokrooie zal dit alleszins een flink pak beter zijn”, zegt Peter Brauns van Red Stokrooie. “Het zware vervoer dat nu dagelijks door de Berkerwinningstraat dendert, zal daar niet meer passeren en als de talud goed aangelegd wordt, dan kan dat een meerwaarde zijn. Het verkeer zal dan van de Albertkanaalstraat rechtdoor gaan en de nieuwe weg volgen die aansluit op de Stokrooieweg. Schepenen Habib El Ouakili en Michel Froidmont (beiden sp.a) zijn opgelucht. “De idee voor een laad- en loskade kwam van De Vlaamse Waterweg, maar aanvankelijk wilden ze die in het centrum behouden, waar de oude loskade voor Van Helmont al ligt. Maar dan zou er nog vervoer geweest zijn. Daarom hebben we gepleit voor een nieuwe loskade pal tegenover de bedrijven op de kanaaloever.”
De Vlaamse Waterweg
“En wij zijn tevreden dat we op deze manier mee kunnen werken aan het leefbaarder maken van de dorpskern”, zegt Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg nv. “Deze weg en de nieuwe loskade zijn een win-win situatie voor iedereen. We zijn er zeker van dat beide bedrijven een flinke toename in hun watergebonden activiteiten zullen kennen, zodat er ook minder verkeer langs de weg moet gebeuren. En de vrachtwagens die er rijden, gaan niet langer voor hinder in de dorpskern van Stokrooie zorgen.”
Deze maatregelen moeten de hoeveelheid vrachtverkeer in de omgeving fors doen afnemen.
Baldewijns
Bedrijfsleider Steven Lissens van Baldewijns vindt dit ook een goed plan: “Uiteindelijk proberen ook wij oplossingen te bedenken om de overlast tot het absolute minimum te beperken. We zullen zeker ons volume aan vervoer te water kunnen opkrikken. En onze vrachtwagens verdwijnen stelselmatig uit de dorpskern.”
“Als de nieuwe weg er ligt en de verkeersdruk in Stokrooie afneemt, kunnen we de wegeninfrastructuur ook daar heraanleggen”, zegt El Ouakili. “Met de buren gaan we dan in overleg bekijken of het centrum verkeersluw of compleet autovrij kan worden. Maar dat de verkeerssituatie flink zal verbeteren, staat als een paal boven water.”
Bron: HBVL