Omwille van de ouderdom is het talud (helling) van het Albertkanaal op verschillende plaatsen niet meer zo stevig. Door de Dienst der Scheepvaart werd er opdracht gegeven om tussen Stokrooie
en Zolder de talud te verhogen en te verstevigen.
Sinds enkele weken ligt er daarom in Stokrooie het werkschip ZOE aangemeerd aan het Albertkanaal. De aannemer Liebregts FL uit Middelbeers Nederland is een gekend bedrijf inzake grond-, water- en
wegenbouw. Ze hebben heel wat grote waterwerken uitgvoerd zoals de terugtrekking van de zomerdijk in Dilsen-Stokkem.
Het kraanschip ZOË is uitgerust met stabiliserende drukpalen en vormt een stabiel werkplatform voor kranen tot 150 ton eigen gewicht. Voor elke activiteit kan een passende kraan worden ingezet, die op de zelfrijdende traverse, het gehele beun (825 m3) kan bereiken.
De werkzaamheden in Stokrooie en Zolder in 2012 omvatten het aanbrengen van 50.000 ton steenrotsen tegen de talud (elke rotssteen weegt tussen de 5 en 25 kg en komt uit de steengroeven van
Trechtingshausen in Duitsland.
Op dit ogenblik wordt met de graafmachine afgeschraapt en worden de overtollige stenen in het grote werkschip gedumpt. Met behulp van de computer in de stuurhut en met GPS in de graafmachine
wordt er precies de hoeveelheid stenen bepaald die er moet aangebracht worden.
Tekst: Theo Vallons & Marc Deferme
Foto: Theo Vallons & Marc Deferme